Eerstvolgende evenementen:

Geen evenementen in de planning momenteel
 
 
 
Algemeen
  • Nieuws (voorpagina)
  • Kalender
  • Missie & Crew
  • Wat is larp?
  • Huisregels
  • Privacy statement (EN)
  • Algemeen Forum
  • Links
  • Pers
  • Contact
Evenementen
  • The Awakening
  • Nox Arabica
  • Afgelopen series
  • Afgelopen oneshots
  • Overige Activiteiten
Inschrijven
  • Inschrijfsysteem
Multimedia
  • Fotogallerij
  • Filmpjes & Trailers
 
 
 
 
 
 
English version below

Huisregels Evolution Events

Scroll Zoals bijna elke larpgroep heeft Evolution Events een aantal huisregels. Het overgrote deel van deze regels is de algemeen geldende standaard voor netheid, maar een aantal andere regels zijn er specifiek ingezet voor de veiligheid en het behouden van het plezier wat wij op een larp hebben. Deze algemene huisregels gelden overal waar we iets organiseren, en we leggen de nadruk op een grote mate van eigen verantwoordelijkheid in spel en gedrag.

Wees aardig, lief en tolerant voor elkaar

Elke vorm van OC discriminatie is uiteraard uit den boze, en toon respect voor elkaars spullen en bezittingen. Iedereen komt om lol te hebben op zijn of haar eigen manier, dus respecteer elke speler, npc en spelleider en zijn of haar recht om lol te hebben.

In onze larps zijn pesterijen gebaseerd op buitenspelse eigenschappen van spelers zoals uiterlijk, lichaamstype, geslacht, seksuele geaardheid, religie en leeftijd niet toegestaan. Er zullen genoeg IC aspecten zijn waarmee je iemand kan kleineren of beledigen als je dat nodig acht.

In sommige gevallen is het duidelijk dat een eigenschap bewust is gedeeld met een personage of is het een tekenend onderdeel van de setting. In dat geval moet er met elkaar worden afgestemd en gelden de algemene veiligheidsregels.

Bezit of gebruik van enige vorm van drugs is verboden

Zelfs de gedoogde substanties willen we niet zien of ruiken op een van onze evenementen. Alcohol is met mate wel toegestaan, maar daarvoor geldt dat als je besluit te drinken, je niet langer mag vechten; buitenspelse dronkenschap tijdens het spel is absoluut verboden, dus gebruik je gezonde verstand.

Respecteer te allen tijde de autoriteit van de organisatie

Als er beslissingen worden gemaakt door spelleiders betreffende IC of OC zaken, respecteer die beslissing dan, vooral als het veiligheidszaken betreft. Ook wij doen het voor onze lol en hebben geen zin in al te veel gedoe met de autoriteiten en dergelijke, maar we zijn wel verantwoordelijk voor de organisatie en we willen alles in goede banen leiden.

De organisatie mag een deelnemer formeel verzoeken het terrein/evenement te verlaten als de organisatie dit nodig acht voor een veilig en plezierig verdere verloop van het evenement. De deelnemer is dan verplicht hier zo snel mogelijk op ordelijke wijze gehoor aan te geven.

Alleen leden van de organisatie maken regeltechnische beslissingen

Als je een vraag hebt betreffende regels, kom naar de spelleiding. Zij zullen de situatie aanhoren en verduidelijken, en waar nodig een call maken. Als je je verhaal doet betreffende regels, bedenk dat we open staan voor allerlei suggesties, maar tijdens een evenement is ons primaire doel het faciliteren van spel, en we zullen dan beslissingen maken met het oog op de voortgang en het tempo van het spel. Ga onder geen beding een call vragen bij een spelleider om vervolgens als de beslissing je niet bevalt door te gaan naar de volgende en het daar nog een keer te vragen. Dit is frustrerend voor zowel spelers als spelleiders, en het is simpelweg regelmisbruik.

Geweld en intimiteit

De emotionele en fysieke veiligheid van onze deelnemers hebben wij hoog in het vaandel. Een belangrijk onderdeel hier van is ons flaggingbeleid, zoals te vinden op deze pagina. Daarnaast hebben we regels over welke vormen van contact wel en niet toelaatbaar zijn.

Voor intimiteit en gericht geweld binnen het spel hanteren we de regel "only yes means yes." Dat wil zeggen: intimiteit is alleen toegestaan als alle betrokken partijen vrijwillig, bij zinnen, expliciet en natuurlijk buitenspels toestemming hebben verleend. In sommige gevallen zal het evenement mechanics aanbieden om deze toestemming te verlenen, maar de aan- of afwezigheid daarvan wijzigt niets aan de geldigheid van deze regel.

Voor ongericht, onpersoonlijk geweld binnen het spel (bijvoorbeeld een veldslag) geldt deze regel (uit praktische overwegingen) niet. Dat soort contact is, binnen de grenzen gebruikelijk voor het evenement, toegestaan, behalve jegens deelnemers die (op wat voor manier ook) te kennen geven of hebben gegeven daar niet aan te willen deelnemen.

Buitenspels is geweld uiteraard niet toegestaan. Voor buitenspelse intimiteit geldt dezelfde regel: intimiteit is alleen toegestaan als alle betrokken partijen vrijwillig, bij zinnen en expliciet toestemming hebben verleend. Daarbij willen we benadrukken dat alcohol een duidelijk effect heeft op de mate waarin iemand als 'bij zinnen' telt, dus wees daar voorzichtig mee.

Ken de spelregels van het evenement waar je naartoe gaat

Een vervelend verschijnsel van de afgelopen tijd is dat de details van veel regelsystemen verloren gaan omdat mensen aannemen dat het regelsysteem van de ene larp bijna gelijk is aan de andere; echter, dit is vaak alleen zo op het niveau van OC veiligheid en calls. Het kennen van de regels en de setting van de larp waar je naar toe gaat is eigen verantwoordelijkheid voor zowel speler als NPC.

Inschrijvingen, betalingen, reservelijsten & afzeggingen

Inschrijven voor een evenement is niet vrijblijvend; er wordt door ons moeite gedaan om een locatie, catering en plot te regelen. Schrijf je dus niet zomaar in met de instelling "ik zie dan wel of ik kan komen" en houdt rekening met de onderstaande regels.

Daarnaast is het voor ons als bestuur belangrijk om zo vroeg mogelijk de betalingen voor een evenement binnen te hebben aangezien locaties vaak behoorlijke aanbetalingen vragen en wij niet veel in kas hebben. Bij sommige evenementen is er deadline voor betalingen. In dat geval worden inschrijvingen die onbetaald blijven geannuleerd. Ook voor jou als deelnemer is het prettig om op tijd te betalen want dat is goedkoper. Wacht dus niet tot het laatste moment.

  1. Wanneer de inschrijvingen voor een evenement vol zijn en het evenement een reservelijst hanteert, kun je nog steeds inschrijven. Je komt dan op de reservelijst terecht. De reservelijst wordt geordend op inschrijfdatum en tijd.
  2. Wanneer er een plaats vrij komt, wordt de eerste persoon op de reservelijst die heeft betaald (of een betalingsafspraak heeft gemaakt) toegelaten op de inschrijflijst.
  3. Inschrijven gebeurt via ons eigen online inschrijfsysteem. Je geeft bij je inschrijving de benodigde (persoons)gegevens op en kan meestal direct een aantal evenement-specifieke keuzes maken (bijvoorbeeld speler of NPC, een extra overnachting of rolvoorkeuren).
  4. Inschrijvingen voor onze evenementen zijn doorgaans "first come, first served". Dat wil zeggen dat als je je inschrijft, je direct kunt zien of je binnen bent, of dat het evenement vol is en je op de reservelijst terecht komt. Bij sommige evenementen hanteren we een andere aanpak, waarbij we gedurende een bepaalde periode onbeperkt inschrijvingen accepteren, en na die periode (als er meer inschrijvingen zijn dan plaatsen) een selectie maken uit alle inschrijvingen. Dit gebeurt op een wijze die van tevoren wordt aangekondigd, bijvoorbeeld door te loten of door een selectie op basis van rolvoorkeuren.
  5. Wanneer je inschrijft, maar niet direct betaalt, kan het zijn dat je inschrijving naar de reservelijst geschoven wordt en een inschrijving van de reservelijst op jouw plek ingeschoven wordt. Het verschilt per evenement wanneer dit precies gebeurt.
  6. Wanneer er een plaats vrij komt, wordt er iemand van de reservelijst toegelaten om de plek op te vullen. Het toelaten gebeurt in principe op dezelfde manier als de originele inschrijvingen: Als dat bijvoorbeeld first-come-first-served is, gaat toelaten op volgorde van inschrijving. Is dat bijvoorbeeld met een loterij, dan wordt er ook voor de wachtlijst geloot. Daarbij wordt wel rekening gehouden met (rol)voorkeuren die je bij de inschrijving hebt aangegeven.
  7. Afmeldingen dienen schriftelijk te gebeuren (e-mail) bij het bestuur. Via-via of op social media wordt niet gezien als een officiële afmelding.
  8. Afmelden tot één maand voor het evenement is zonder problemen en met volledige restitutie van het inschrijvingsgeld mogelijk.
  9. Als je je afmeldt binnen een maand, maar tot 2 weken voor het evenement, ben je nog 50% van het inschrijfgeld verschuldigd, daarna ben je het volledige inschrijfgeld verschuldigd. Als je al hebt betaald wordt een eventueel overschot teruggestort. Heb je nog niet betaald, dan zul je dat alsnog moeten doen (ook bij betalingsafspraken).
  10. Het niet betalen van verschuldigd inschrijfgeld betekent op zijn minst dat je je niet mag inschrijven voor toekomstige evenementen, totdat de schuld is vereffend.
  11. Bij afmeldingen met een goede persoonlijke en/of medische reden, zal het bestuur desgevraagd (gedeeltelijke) restitutie of kwijtschelding van de kosten overwegen.
  12. Het is mogelijk met de penningmeester (penningmeester@evolution-events.nl) een betalingsafspraak te maken. Je spreekt dan af wanneer je de betaling zal voldoen (eventueel in termijnen). Je inschrijving wordt bij het maken van de afspraak definitief gemaakt, alsof je al betaald had. We rekenen dan wel op je komst, dus dit is niet vrijblijvend. Als je alsnog afzegt, zijn er mogelijk nog kosten verschuldigd (zie boven).
  13. Bij sommige evenementen werken we met kleine-beurs-plaatsen, dit wordt dan op de site van het betreffende evenement vermeld. Meer informatie daarover staat op een aparte pagina.

Foto's

Op onze evenementen worden vaak foto's gemaakt. We moedigen dat aan, maar houdt rekening met de volgende zaken:

  1. Het staat iedereen vrij om foto's te maken. Maak je foto's, dan ben je vrij om je foto's overal te publiceren.
  2. Als je foto's maakt, vinden we het fijn om ze ook op onze eigen site te mogen publiceren.
  3. Als je foto's op internet publiceert, noem dan niet (ongevraagd) namen van andere deelnemers. Taggen op Facebook valt hier ook onder.
  4. Als je helemaal niet wil dat er foto's van je gepubliceerd worden, neem dan zelf even contact op met de fotografen tijdens of na het evenement.

Wijzigingen aan deze regels

  • 2023-02-13: Link naar pagina over flaggingbeleid toegevoegd
  • 2021-09-17: Regels voor inschrijvingen en reservelijsten gegeneralizeerd om andere inschrijfmethoden dan "first come first served" mogelijk te maken.
  • 2021-09-17: Bijgewerkt naar onze huidige praktijk wat betreft het toepassen van betalingsdeadlines in plaats van periodieke prijsverhogingen en het niet altijd vereisen van een betaling voor een reservelijstinschrijving.

House rules Evolution Events

Scroll Like almost every larp group, Evolution Events has a number of house rules. The vast majority of these rules are the generally applicable standard for common courtesy, but a number of other rules have specifically been used for the safety and preservation of the pleasure we have on a larp. These general house rules apply everywhere we organize something, and we emphasize a large degree of responsibility in play and behavior.

Be nice, sweet and tolerant of each other

Every form of offgame discrimination is obviously out of the question, and you're expected to show respect for each other's belongings. Everyone comes to have fun in his or her own way, so respect every player, npc and organiser and his or her right to have fun.

In our larps bullying based on offgame characteristics of players such as appearance, body type, gender, sexual orientation, religion and age are not allowed. There will be enough IC aspects with which you can belittle or insult someone's character if you deem it necessary.

In some cases it may be clear that a quality is consciously shared with a character or is a characteristic part of the setting. In that case, it is necessary to coordinate with each other and the general safety rules apply.

Possession or use of any form of drugs is prohibited

We do not want to see or smell even the tolerated substances at any of our events. Alcohol is allowed within limits, but for that it applies that if you decide to drink, you can no longer fight; out of game drunkenness during the game is absolutely forbidden, so use common sense.

Respect the authority of the organization at all times

If decisions are made by organisers regarding IC or OC cases, respect that decision, especially if it concerns security matters. We also do it for our entertainment and prefer to keep the hassle with the authorities and the like to a minimum. But we are responsible for the organization and we want to make sure everything runs smoothly.

The organization may formally request a participant to leave the premises / event if the organization deems this necessary for a safe and enjoyable further course of the event. The participant is then obliged to respond in an orderly manner as soon as possible.

Only members of the organization make technical decisions

If you have a question regarding rules, come to the game management. They will listen to the situation and clarify it, and where necessary make a call. If you tell your view on the rules, remember that we are open to all kinds of suggestions, but during an event our primary goal is to facilitate play, and we will then make decisions in view of the progress and pace of the game. Do not under any circumstances ask a call from a game manager and then if the decision does not suit you, go on to the next one and ask for it again. This is frustrating for both players and organisers, and it is simply abuse of our trust.

Violence and intimacy

We value the emotional and physical safety of our participants. An important part of this is our flagging policy, as found on this page. Besides that we have rules about which forms of contact are and are not permissible.

For intimacy and targeted violence within the game, we use the "only yes means yes" rule. That is to say: intimacy is only permitted if all parties involved have voluntarily and in possession of their full faculties, explicitly and of course off-game granted permission. In some cases the event will offer mechanics to grant this permission, but the presence or absence of such mechanics does not change the validity of this rule.

For non-directed, impersonal violence within the game (for example, battles) this rule does not apply (for practical reasons). This kind of contact is permitted, within the limits customary for the event, except for participants who (in any way) indicate or have indicated not to want to participate.

Out of the game, violence is of course not allowed. The same rule applies to out of game intimacy: intimacy is only permitted if all parties involved have voluntarily granted permission, in possession of their full faculties and explicitly . We want to emphasize that alcohol has a clear effect on the degree to which someone counts as 'possessing their full faculties', so be careful with that.

Know the rules of the event you are going to

An annoying phenomenon of recent times is that the nuances of many rule systems are lost because people assume that the rule system of one larp is almost equal to the other; however, this is often only the case at the level of offgame security and calls. Knowing the rules and setting of the larp you are going to is your own responsibility for both player and NPC. Also note when playing abroad that there might be differences between countries.

Payments, waiting lists & cancellations

Registration for an event is not without obligation; we do our best to arrange a location, catering and plot. Do not sign up thinking "I'll see if I can come" and take into account the rules below.
In addition, it is important for us as a board to have the payments for an event as early as possible as locations often require substantial down payments and we do not have much cash. Some events might additionally impose a deadline for payments. In those cases any registrations that remain unpaid will be cancelled. Also for you as a participant it is nice to pay on time because that is cheaper. Do not wait until the last moment.

  1. When the registrations for an event are full and the event has a waiting list, you can still register. You will then end up on the waiting list. The waiting list is ordered by registration date and time.
  2. When a place becomes available, the first person on the waiting list who has paid (or made a payment arrangement) is moved to the registration list.
  3. Registration is done through our own online registration system. During registration, you will submit the required (personal) data and can usually also make some event-specific choices (like player vs NPC, adding an extra night or submitting character preferences).
  4. Registration for our events usually happens on a "first come, first served" basis. This means that when you register, you can directly see whether you are admitted, or whether the event is full and you have been placed on the waiting list. For some events we use a different approach where unlimited registrations are accepted during some period of time, and then after that period (if there are more registrations than available places) make a selection from all registrations. This is done in a pre-announced way, for example through a lottery, or by selection based on character preferences.
  5. When you register, but do not immediately pay, your registration may be moved to the waiting list and a registration from the waiting list is put in your place. Each event may have its own policy on when this happens exactly.
  6. When a place becomes available, someone from the waiting list will be admitted to fill that place. In principle, admission is done in the same way as the original registrations: If those were handled in a first-come-first-served manner for example, admission is done in order of registration. If those were done using a lottery for example, then admissions from the waiting list are also randomly selected. Admissions will take into account any (character)preferences you submitted during registration.
  7. Cancellations must be made in writing (e-mail) to the board. Via-via or on social media is not seen as an official cancellation.
  8. Unsubscribing up to one month before the event is possible without problems and with full refund of the participation fee.
  9. If you cancel within a month, but up to 2 weeks before the event, you still owe 50% of the participation fee. Cancelling after this deadline means you will owe the full participation fee. If you have already paid, any surplus will be refunded. If you have not paid yet, you will still have to do so (also with payment agreements).
  10. Not paying the participation fee means that you can not register for future events until the debt has been settled.
  11. In case of cancellation with a good personal and / or medical reason, the board will consider (partial) restitution or remission of the costs on request.
  12. It is possible to make a payment agreement with the treasurer (penningmeester@evolution-events.nl). You then agree when you will pay the required sum (possibly in multiple installments). Your registration will be made final when you make the appointment, as if you had already paid. We will count on you showing up at the event, so this is not without obligation. If you still cancel, there may still be charges (see above).
  13. At some events we work with "small purse spots". This will be mentioned on the site of the relevant event. More information about this can be found on a separate page.

Photos

Photos are often taken at our events. We encourage that, but take into account the following:

  1. Everyone is free to take pictures. Make your photos, then you are free to publish your photos everywhere.
  2. If you take photos, we like to publish them on our own site.
  3. If you publish photos on the internet, do not mention (unsolicited) names of other participants. This includes tagging on Facebook.
  4. If you do not want photos of you to be published, please contact the photographers yourself during or after the event.

Changes to these rules

  • 2023-02-13: Added link to page about flagging policy.
  • 2021-09-17: Generalized rules for registration and waiting lists to allow other methods than "first come first served".
  • 2021-09-17: Updated to our current practices of using payment deadlines instead of timed price raises and not requiring payment for waiting list registrations.
 
 
 
Copyright © 2025 Evolution Events
Alle rechten voorbehouden
Deze website is het best te bekijken met een echte browser, zoals FireFox.