Zoals bijna elke larpgroep heeft Evolution Events een aantal huisregels. Het overgrote deel van deze regels is de algemeen geldende standaard voor netheid, maar een aantal andere regels zijn er specifiek ingezet voor de veiligheid en het behouden van het plezier wat wij op een larp hebben. Deze algemene huisregels gelden overal waar we iets organiseren, en we leggen de nadruk op een grote mate van eigen verantwoordelijkheid in spel en gedrag.
Elke vorm van OC discriminatie is uiteraard uit den boze, en toon respect voor elkaars spullen en bezittingen. Iedereen komt om lol te hebben op zijn of haar eigen manier, dus respecteer elke speler, npc en spelleider en zijn of haar recht om lol te hebben.
In onze larps zijn pesterijen gebaseerd op buitenspelse eigenschappen van spelers zoals uiterlijk, lichaamstype, geslacht, seksuele geaardheid, religie en leeftijd niet toegestaan. Er zullen genoeg IC aspecten zijn waarmee je iemand kan kleineren of beledigen als je dat nodig acht.
In sommige gevallen is het duidelijk dat een eigenschap bewust is gedeeld met een personage of is het een tekenend onderdeel van de setting. In dat geval moet er met elkaar worden afgestemd en gelden de algemene veiligheidsregels.
Zelfs de gedoogde substanties willen we niet zien of ruiken op een van onze evenementen. Alcohol is met mate wel toegestaan, maar daarvoor geldt dat als je besluit te drinken, je niet langer mag vechten; buitenspelse dronkenschap tijdens het spel is absoluut verboden, dus gebruik je gezonde verstand.
Als er beslissingen worden gemaakt door spelleiders betreffende IC of OC zaken, respecteer die beslissing dan, vooral als het veiligheidszaken betreft. Ook wij doen het voor onze lol en hebben geen zin in al te veel gedoe met de autoriteiten en dergelijke, maar we zijn wel verantwoordelijk voor de organisatie en we willen alles in goede banen leiden.
De organisatie mag een deelnemer formeel verzoeken het terrein/evenement te verlaten als de organisatie dit nodig acht voor een veilig en plezierig verdere verloop van het evenement. De deelnemer is dan verplicht hier zo snel mogelijk op ordelijke wijze gehoor aan te geven.
Als je een vraag hebt betreffende regels, kom naar de spelleiding. Zij zullen de situatie aanhoren en verduidelijken, en waar nodig een call maken. Als je je verhaal doet betreffende regels, bedenk dat we open staan voor allerlei suggesties, maar tijdens een evenement is ons primaire doel het faciliteren van spel, en we zullen dan beslissingen maken met het oog op de voortgang en het tempo van het spel. Ga onder geen beding een call vragen bij een spelleider om vervolgens als de beslissing je niet bevalt door te gaan naar de volgende en het daar nog een keer te vragen. Dit is frustrerend voor zowel spelers als spelleiders, en het is simpelweg regelmisbruik.
De emotionele en fysieke veiligheid van onze deelnemers hebben wij hoog in het vaandel. Een belangrijk onderdeel hier van is ons flaggingbeleid, zoals te vinden op deze pagina. Daarnaast hebben we regels over welke vormen van contact wel en niet toelaatbaar zijn.
Voor intimiteit en gericht geweld binnen het spel hanteren we de regel "only yes means yes." Dat wil zeggen: intimiteit is alleen toegestaan als alle betrokken partijen vrijwillig, bij zinnen, expliciet en natuurlijk buitenspels toestemming hebben verleend. In sommige gevallen zal het evenement mechanics aanbieden om deze toestemming te verlenen, maar de aan- of afwezigheid daarvan wijzigt niets aan de geldigheid van deze regel.
Voor ongericht, onpersoonlijk geweld binnen het spel (bijvoorbeeld een veldslag) geldt deze regel (uit praktische overwegingen) niet. Dat soort contact is, binnen de grenzen gebruikelijk voor het evenement, toegestaan, behalve jegens deelnemers die (op wat voor manier ook) te kennen geven of hebben gegeven daar niet aan te willen deelnemen.
Buitenspels is geweld uiteraard niet toegestaan. Voor buitenspelse intimiteit geldt dezelfde regel: intimiteit is alleen toegestaan als alle betrokken partijen vrijwillig, bij zinnen en expliciet toestemming hebben verleend. Daarbij willen we benadrukken dat alcohol een duidelijk effect heeft op de mate waarin iemand als 'bij zinnen' telt, dus wees daar voorzichtig mee.
Een vervelend verschijnsel van de afgelopen tijd is dat de details van veel regelsystemen verloren gaan omdat mensen aannemen dat het regelsysteem van de ene larp bijna gelijk is aan de andere; echter, dit is vaak alleen zo op het niveau van OC veiligheid en calls. Het kennen van de regels en de setting van de larp waar je naar toe gaat is eigen verantwoordelijkheid voor zowel speler als NPC.
Inschrijven voor een evenement is niet vrijblijvend; er wordt door ons moeite gedaan om een locatie, catering en plot te regelen. Schrijf je dus niet zomaar in met de instelling "ik zie dan wel of ik kan komen" en houdt rekening met de onderstaande regels.
Daarnaast is het voor ons als bestuur belangrijk om zo vroeg mogelijk de betalingen voor een evenement binnen te hebben aangezien locaties vaak behoorlijke aanbetalingen vragen en wij niet veel in kas hebben. Bij sommige evenementen is er deadline voor betalingen. In dat geval worden inschrijvingen die onbetaald blijven geannuleerd. Ook voor jou als deelnemer is het prettig om op tijd te betalen want dat is goedkoper. Wacht dus niet tot het laatste moment.
Op onze evenementen worden vaak foto's gemaakt. We moedigen dat aan, maar houdt rekening met de volgende zaken:
Like almost every larp group, Evolution Events has a number of house rules. The vast majority of these rules are the generally applicable standard for common courtesy, but a number of other rules have specifically been used for the safety and preservation of the pleasure we have on a larp. These general house rules apply everywhere we organize something, and we emphasize a large degree of responsibility in play and behavior.
Every form of offgame discrimination is obviously out of the question, and you're expected to show respect for each other's belongings. Everyone comes to have fun in his or her own way, so respect every player, npc and organiser and his or her right to have fun.
In our larps bullying based on offgame characteristics of players such as appearance, body type, gender, sexual orientation, religion and age are not allowed. There will be enough IC aspects with which you can belittle or insult someone's character if you deem it necessary.
In some cases it may be clear that a quality is consciously shared with a character or is a characteristic part of the setting. In that case, it is necessary to coordinate with each other and the general safety rules apply.
We do not want to see or smell even the tolerated substances at any of our events. Alcohol is allowed within limits, but for that it applies that if you decide to drink, you can no longer fight; out of game drunkenness during the game is absolutely forbidden, so use common sense.
If decisions are made by organisers regarding IC or OC cases, respect that decision, especially if it concerns security matters. We also do it for our entertainment and prefer to keep the hassle with the authorities and the like to a minimum. But we are responsible for the organization and we want to make sure everything runs smoothly.
The organization may formally request a participant to leave the premises / event if the organization deems this necessary for a safe and enjoyable further course of the event. The participant is then obliged to respond in an orderly manner as soon as possible.
If you have a question regarding rules, come to the game management. They will listen to the situation and clarify it, and where necessary make a call. If you tell your view on the rules, remember that we are open to all kinds of suggestions, but during an event our primary goal is to facilitate play, and we will then make decisions in view of the progress and pace of the game. Do not under any circumstances ask a call from a game manager and then if the decision does not suit you, go on to the next one and ask for it again. This is frustrating for both players and organisers, and it is simply abuse of our trust.
We value the emotional and physical safety of our participants. An important part of this is our flagging policy, as found on this page. Besides that we have rules about which forms of contact are and are not permissible.
For intimacy and targeted violence within the game, we use the "only yes means yes" rule. That is to say: intimacy is only permitted if all parties involved have voluntarily and in possession of their full faculties, explicitly and of course off-game granted permission. In some cases the event will offer mechanics to grant this permission, but the presence or absence of such mechanics does not change the validity of this rule.
For non-directed, impersonal violence within the game (for example, battles) this rule does not apply (for practical reasons). This kind of contact is permitted, within the limits customary for the event, except for participants who (in any way) indicate or have indicated not to want to participate.
Out of the game, violence is of course not allowed. The same rule applies to out of game intimacy: intimacy is only permitted if all parties involved have voluntarily granted permission, in possession of their full faculties and explicitly . We want to emphasize that alcohol has a clear effect on the degree to which someone counts as 'possessing their full faculties', so be careful with that.
An annoying phenomenon of recent times is that the nuances of many rule systems are lost because people assume that the rule system of one larp is almost equal to the other; however, this is often only the case at the level of offgame security and calls. Knowing the rules and setting of the larp you are going to is your own responsibility for both player and NPC. Also note when playing abroad that there might be differences between countries.
Registration for an event is not without obligation; we do our best to arrange a location, catering and plot. Do not sign up thinking "I'll see if I can come" and take into account the rules below.
In addition, it is important for us as a board to have the payments for an event as early as possible as locations often require substantial down payments and we do not have much cash. Some events might additionally impose a deadline for payments. In those cases any registrations that remain unpaid will be cancelled. Also for you as a participant it is nice to pay on time because that is cheaper. Do not wait until the last moment.
Photos are often taken at our events. We encourage that, but take into account the following: