Xenophobia was de derde langlopende reeks van Evolution Events en bestond uit 4 evenementen. Deze cyclus speelde zich af zo'n 160 jaar na de apocalyps die veroorzaakt was door het uitvallen van het allesomvattende netwerk Iunct.io. Dat dit de oorzaak was van het verdwijnen van de tijd van Hiervoor wisten de spelers echter niet; daar zijn ze gaandeweg achter gekomen.
Dingen van Hiervoor waren mysterieus en vaak gevaarlijk; veel kennis er over was verloren gegaan. De Veste prees zich gelukkig met de Muur die hen beschermde tegen de boze wereld van Buiten. Totdat de Muur viel. De Vestenaren waren gedwongen zich te gaan verplaatsen en tijdens hun reizen, waarbij ze door andere groeperingen voor het karretje werden gespannen, kwamen ze er achter wat de ramp was geweest die de apocalyps had veroorzaakt. Ook leerden ze meer over de oprichter van Iunct.io en wat hij er eigenlijk mee had gewild en hoe hij er ook mede verantwoordelijk voor was dat alles stuk ging. Op het laatste evenement hebben de Vestenaren de keuze moeten maken of zij Iunct.io weer terug wilden en in welke vorm dan.
Een post-(post-)apocalyptische setting leent zich natuurlijk voor Mad Max taferelen en warlords met grote guns, maar daar gingen wij juist niet voor. We hebben gekozen voor het neerzetten van verschillende gemeenschappen die allemaal hun eigen oorsprong en manier van overleven hadden. Van de boerengemeenschap waar iedereen zijn Nut moest hebben genaamd De Veste tot aan de Woestelingen die leefden volgens het recht van de sterkste. Ook bij deze cyclus was het regelsysteem minimaal maar is er erg veel tijd en aandacht besteed aan de onderlinge relaties van de families in De Veste, waar de cyclus begon. Veel props waren in deze cyclus zeer technisch van aard; van een gloeiende staaf splijtstof tot een computersysteem met een AI en tientallen puzzels.
Meer informatie is te vinden op de website. Of kijk in de gallerij voor de foto's.
Lextalionis was de eerste langlopende reeks evenementen van Evolution Events met als setting de World of Darkness van White Wolf in de jaren 90 van de vorige eeuw.
Lextalionis was een larp die zich afspeelde in het fictieve Dorestad van 1999. De spelers namen de rollen aan van een van de Verwanten (zoals de vampieren zich noemen) of een van hun dienaren. Er werden twee keer per jaar hoofdevenementen georganiseerd die zich alleen 's avonds en 's nachts afspeelden op binnenlocaties, met speciale evenementen tussendoor zoals een nachtclub-avond, een in-character toneelstuk of de bestorming van een vijandelijk bolwerk.
Er werd veel tijd gestoken in aankleding, details van de setting en het maken van karakters, met een minimalistisch regelsysteem om zo veel mogelijk over te laten aan het spel zelf.
Meer informatie is te vinden op de website. Of kijk in de gallerij voor de foto's.
Exodus was de tweede langlopende reeks van Evolution Events. De cyclus bestond uit 8 evenementen.
Bij Exodus zijn we grondig afgeweken van het, op dat moment, standaard idee dat de spelers op een plek wonen waar elk half jaar de pleuris uit breekt. Ook de 'grote vijand' bestond niet uit een lich of een leger orcs of ondoden maar uit iets onverwachts: liefde. Zielenschepper Fiorne had haar broeders en zusters opgesloten en was begonnen aan het veranderen van de wereld. Overal zou liefde en blijheid overheersen. Geen angst, verdriet, pijn, jaloezie of andere nare dingen meer. Misdaad nam af, stadswachten leerden breien of taarten bakken, de wereld was goed.
De spelersgroep bestond uit mensen die aangeraakt waren door het Lot en hierdoor imuun waren voor de invloed van Fiorne. Toen zij hun bekende omgeving en geliefden zagen veranderen in een soort hersenloze 'happy ever after' besloten ze de wereld in te trekken om hier iets aan te gaan doen. Na vele omzwervingen kwamen ze dicht bij huis weer uit en stonden voor de keuze: mensen hun vrije wil teruggeven maar hiermee ook angst, haat, en al die andere narigheid weer terug brengen, of de andere Zielenscheppers gevangen laten zitten zodat de wereld voor altijd een fijne, maar willloze, plek zou zijn. Ze kozen voor het eerste.
Exodus had dus een reizende setting wat ons de gelegenheid gaf om iedere keer iets anders te verzinnen. Van een gezapig vissersplaatsje tot een soort Hollywood, van een raar bos vol mutanten tot de campus van de Academische Centrales.
Meer informatie en een kaart van de wereld is te vinden op de website. Of kijk in de gallerij voor de foto's.