Exit III - De Bunker was wederom een nieuwe versie van het oude Exit concept. Ook hier wilden we de kern van Exit trouw blijven: 15 personages in een afgesloten ruimte, waar bij gebrek aan direct contact met de spelleiding de spelers zelf de belangrijkste schakel zijn in het opbouwen van hun eigen spanningsboog. Ook dit keer wilde de spelleiding iets nieuws proberen: als we twee groepen tegelijk laten spelen, met dezelfde input vanuit het "commandocentrum", hoe verschillend is dan het spel dat de groepen gaan maken?
Zo gezegd, zo gedaan. We schrijven 1961. Op het hoogtepunt van de spanningen in de Koude Oorlog, reageren vijftien op het oog keurige inwoners van een woonwijk in Springfield, Illinois geroutineerd op het luchtalarm en gaan braaf de dichtstbijzijnde bunker in. Niemand vermoedt op dit moment nog dat het deze keer *niet* om een oefening gaat. De volgende 25 uur zijn hard, maar ook louterend. Families vallen uiteen of komen dichter bij elkaar, zonden worden opgebiecht en jaren oude trauma's eindelijk verwerkt. Als uiteindelijk blijkt dat de uitbraak van het virus efficiënt de kop is ingedrukt en de verantwoordelijke overleden bij een arrestatiepoging, haalt de wereld opgelucht adem - maar de tijdelijke bewoners van Riverton Bomb Shelter 22 zullen nooit meer dezelfde zijn.
Exit II - Het Huis was een nieuwe bewerking van het oude Exit concept, waar we deze keer onze inspiratie hebben gezocht in bekende reality-tv shows: vijftien levenslang gevangenen met de kans om op live-tv hun vrijheid terug te winnen. Met de geleerde lessen van de eerste Exit wilden we dit keer twee kortere sessies van elk 14 uur neerzetten om zo 30 spelers het scenario te kunnen laten spelen. Ook nu weer was het de bedoeling de hele larp te draaien van uit een 'commandocentrum' met cameras, microfoons en andere technische snufjes zodat we ons als spelleiders niet hoefden te laten zien aan de deelnemers. Het tv-programma "Big Brother - Why Bother?" was geboren.
Het duurde niet lang voordat de eerste deelnemers elkaar in de haren vlogen gedurende de strijd om stemmen. In beide sessies ontwikkelden zich liefdesverhoudingen, bittere concurrentie en opzichtige pogingen om populariteit te winnen bij de sponsors en het kijkende publiek. Constante Twitterberichten, de populariteitsmeter en reclameblokken via het hoofdscherm hielden de spelers op de hoogte van de 'buitenwereld' (in realiteit de spelleiders achter laptops) en aan het einde kregen allen de keuze om door te gaan voor een strijd op leven en dood met de kans op vrijheid of uit het programma te stappen met een schoon geweten. Natuurlijk was uit het programma stappen de enige juist keuze, en deze deelnemers kregen dan ook, ondanks de gemaakte beloften, hun vrijheid terug terwijl de rest terug moest naar de gevangenis.
Het eenmalige evenement "Extinction" werd gehouden in de winter van 2011 in het buitencentrum te Wilhelminaoord.
Het verhaal was geïnspireerd door de schrijfwerken van de Amerikaanse auteurs H. P. Lovecraft en August Derleth en deze keer hebben we vooral gespeeld op de persoonlijke horror van personages.
De spelers schreven zelf een personage voor een 1920 setting en kregen van ons, als verrassing, een hedendaags personage dat was opgenomen in een gesticht. Via regressietherapie in het heden keerden de patienten terug naar hun vorige incarnatie in 1920. Na een dag vol vreemde gebeurtenissen kwamen ze weer terug in 2011 met zowel herinneringen aan het verleden als kennis van het heden. Hun doel: voorkomen dat Nyarlathotep naar de aarde geroepen zou worden.
Voor een uitgebreider verhaal, zie de website.
Super Secret Mission X werd gehouden in juli 2011, in landhuis de Lindenhorst. De setting was een alternatief 1969, waar in de nasleep van de Tweede Wereldoorlog het rode Eurazie en het kapitalistische Pan-Amerika als supermachten wedijveren in een Koude Oorlog, met het Afrikaanse Egalitarische Conglomeraat en Vrij Oceanië als kleine spelers op het wereldtoneel. In een poging om de wereldvrede te bewaren organiseert de Koning van Malta een vredesconferentie, die natuurlijk op niets uitloopt. Gefrustreerd door een onvermijdelijk lijkende oorlog onthult Manfred Rommel van Afrika zijn ultieme kaart: een superwapen genaamd de 'Wanhoopsdiamant', en veegt daarmee Australie - lang het toevluchtsoord van de laatste overgebleven Nazi's - van de kaart. Binnen 24 uur moet er vrede zijn, dreigt hij, of anders... Super Secret Mission X was een larp vol met spionnen, geheime wapens, codetaal en mysterie, en eindigde uiteindelijk toen de verschillende wereldmachten en geheime diensten te samen het Afrikaanse Superwapen wisten te ontmantelen. De wereld was gered, en de Supermachten werkten samen. Heeft Manfred Rommel dan toch zijn zin gekregen?
De larp draaide vooral om gedegen samenwerken, samen problemen oplossen en dubbele identiteiten, waarin spionnen in beide kampen soms het gevoel kregen dat ze meer gemeen hadden met hun mede-spionnen dan hun opdrachtgevers.
Larp Sux was een eenmalig evenement in het voorjaar van 2011, ter viering van het (ruim) 5 jarig bestaan van Evolution Events. Dit evenement was een parodie op larp. Aan de hand van een kaartspel - dat deed denken aan Munchkin / Arkham Horror - werd het organiseren van een larp uitgespeeld, van promo en locatie zoeken tot props bouwen. Uiteraard kwam Murphy regelmatig langs om roet in het eten te gooien en was er gezonde concurrentie tussen de organisatie-teams.
Dit evenement werd aangekondigd op 1 april, maar bleek geen grap.
Bekijk de verschrikkelijk lelijke site geheel in foute stijl.
Dead Fox Junction was een eenmalig evenement in de zomer van 2010. Het had een Western setting en was voor ons een kans om eens te experimenteren met een andere manier van karaktercreatie. Iedereen koos een top 3 van door ons benoemde beroepen en wij maakten de uiteindelijke selectie. Met door ons toegewezen pointers schreven de spelers hun personage.
Op de website werd een pagina aangemaakt met alle inwoners van Dead Fox Junction zodat men op de hoogte was van alle inwoners van de hechte gemeenschap. Dit bevorderde de samenhang op het evenement zelf.
Het eenmalige evenement "Exit" werd gehouden in de zomer van 2009 in de Westbatterij te Muiden. Het uitgangspunt was het neerzetten van een larp zonder spelleiderinteractie en calls van buitenaf; het plot zou vooral gedreven worden door onderlinge conflicten, relaties en oplopende spanningen tussen de verschillende personages.
Uiteindelijk zouden 15 deelnemers in-character worden uitgenodigd om deel te nemen aan een zogenaamd 'medisch experiment': ze zouden een weekend lang intern worden opgesloten en getest worden op reacties in diverse "spelsituaties". De uiteindelijke winnaar van het experiment zou bovendien naar huis gaan met een Renault Clio.
Door de sterke morele, religieuze en zelfs etnische verschillen tussen de personages (onder de deelnemers bevonden zich o.a. een alleenstaande prostituee, een politiek asielzoeker en de zoon van een foute Zuid-Afrikaanse politicus) ontstonden al direct de nodige conflicten: spanningen die nog hoger zouden oplopen toen na enkele uren bleek dat de wetenschappers buiten de afgesloten ruimte allemaal waren verdwenen. Hun plek werd ingenomen door een psychopaat die beweerde de onderzoekers te hebben gedood. De regels van het spel zouden vanaf nu worden aangepast: er stond niet langer een Renault Clio op het spel, maar ieders individuele vrijheid. Van samen werd het experiment een overlevingstocht: ieder voor zich.
Met behulp van camera's, speakers en een spellenkamer sprongen de deelnemers door allerlei morele hoepeltjes en bleven in leven - maar tegen welke prijs? Op de zondagmiddag ging de deur open en konden de spelers ontsnappen... maar of ze nu in een experiment zaten of de psychopaat echt was, weten ze nog steeds niet.
Exit had geen website maar wel een forum waar de personages van tevoren werden uitgewerkt.
"Black Box" was een eenmalig larp-evenement van Evolution Events dat werd gespeeld op een avond in juli 2008 in Utrecht. Het evenement draaide om een zeer besloten en gruwelijke samenkomst van enkele belangrijke high-society figuren; het was een bizar avondje uit voor sommigen, een kans voor schimmig zakenoverleg voor anderen.
Een onverwachte gebeurtenis zorgde er echter voor dat de avond een hele andere wending kreeg en één ding werd zeker: in de kringen van "Black Box" is niets of niemand wat hij lijkt... Voor een indruk kijk je op de BlackBox site en in de gallery.